Prodej nemovitosti není jednoduchá záležitost. Není to jako prodávat obnošené boty po dětech nebo přebytky svého šatníku. Při prodeji nemovitosti je dobré si nejprve rozmyslet, zda se do tohoto náročného procesu vrhnete na vlastní pěst nebo si raději najdete realitní kancelář, potažmo realitního makléře, který vám pomůže. Ano, spousta lidí chce svůj majetek prodat svépomocí, jelikož se obávají provizí nebo jiných podvodů.

 

Realitní makléři bohužel nemají dobrou pověst. Je to však stejné jako v každé jiné profesi. Zatímco některé realitní kanceláře jsou špičkové a jejich zaměstnanci vědí, co dělají, jiné nestojí za nic. Stejně tak si však můžete najmout nekvalitního střecha, topenáře nebo kominíka. A přece si nebudete topení nebo střechu dělat sami. Stejně jako si sami nevyčistíte komín. Chce to jen poznat toho pravého makléře a dobře zvolit.

Petr Šoustal

Jak zvolit správného realitního makléře?

Pokud jste se o prodej nemovitosti jen trochu zajímali, jistě máte alespoň částečnou představu o tom, kolik práce za prodejem nemovitosti stojí. V první řadě úklid nemovitosti, její nacenění, příprava na focení, samotné focení, kvalitní marketing a samozřejmě také spousta běhání po úřadech a právnických úkonů. A do toho ještě telefony, maily a samotné prohlídky.

 

Pokud jste tedy stále přesvědčeni, že to zvládnete sami, pak počítejte s tím, že to bude v podstatě práce na plný úvazek. Navíc musíte počítat s mnoha investicemi. Kvalitní fotograf pro vás nebude pracovat zdarma, stejně jako se váš inzerát zdarma nedostane k dostatku osob. Něco pochopitelně stojí i právnické služby nebo úřední razítka. A ano. Čas, který strávíte prodejem jste mohl strávit s rodinou nebo v zaměstnání.

 

Reference a osobní doporučení

Je jasné, že ne všichni makléři jsou dobří. Z toho důvodu je vhodné dát na reference a také osobní doporučení. Máte známého, který už prodával svou nemovitost? Pokud byl s realitní kanceláří spokojený, pak si nechte poradit. Ideálně vyžadujte také konkrétního realitního makléře nebo ho rovnou oslovte. V případě, že nikdo ve vašem okolí osobní zkušenosti nemá, můžete využít informací na internetu. Ještě před uzavřením smlouvy si makléře pořádně prohlédněte. Strýček Google je všemocný a poví vám toho opravdu hodně. Zvláště o člověku, který svou práci chtě nechtě prezentovat musí. Na webech, na sociálních sítích.

 

Přečtěte si, co si o realitním makléři myslí jeho ostatní klienti. Utvořte si však také svůj názor. Je totiž možné, že akléř bude profesně na špici, ale nesednete si v osobní rovině. V takovém případě by bylo pro obě strany obchodování spíše utrpením. Jestli si myslíte, že to přece nějak přetrpíte, zapomeňte na to. Realitní makléř pro vás po dobu prodeje bude jako blízká osoba. Bude s vámi hovořit mnohokrát po telefonu nebo osobně. Podívejte se tedy na inzeráty, fotografie, videa a styl komunikace. Pokud je vám sympatický, zkuste realitního makléře oslovit. Stále se přece ještě můžete rozmyslet.

 

Zjistěte si i další podrobnosti

První dojem je důležitý, ale při rozhodování je třeba se zaměřit na mnohem více věcí. Je váš realitní makléř plátcem DPH? Většina makléřů bývají partnery realitních kanceláří, přesto však nejde o zaměstnance, ale osoby pracující na živnost. Plátcovství DPH tedy může být silným znamením o tom, že je makléř úspěšný. V případě, že realitní makléř plátcem není, pravděpodobně se mu v prodeji moc nedaří. Může za tím však být i spousta jiných věcí. Možná je tato profese spíše koníčkem a makléři stačí jen pár prodejů ročně. Nebo jde o realitní makléřku, která profesi vykonává při rodičovské dovolené a nemá na prodeje tolik času. A nebo hůř. Makléř si bere provize na černo a nevykazuje tak své příjmy finančnímu úřadu. Pak zvažte, zda opravdu chcete spolupracovat s někým, kdo se vyhýbá povinnostem.

 

Inzeráty jako alfa a omega úspěchu

Před volbou realitního makléře je dobré se podávat, jak přistupuje k inzerci. Má každý inzerát opravdu kvalitní fotografie? Odkazuje inzerát navíc například na samostatná videa nebo dokonce na celé webové stránky o nemovitosti? Nabízí realitní makléř možnost virtuální prohlídky? Jsou v inzerátech uvedené opravdu podstatné informace? Jsou tyto informace srozumitelné a nejsou v textech chyby?  Jestliže je inzerát plný nekvalitních fotek ze špatného úhlu, je strohý a navíc jsou v něm hrubky, pak byste to pravděpodobně lépe zvládli sami. V takovém případě se raději poohlédněte jinde.

 

Zeptejte se na způsob práce

Pokud se vám nějaký realitní makléř zalíbí, nebojte se ho zeptat na způsob jeho práce. Někteří makléři si nechají udělat pár fotek, vystaví inzerát a tím to hasne. Jiní se snaží pomoci s úklidem a přípravou na focení, věnují se home stagingu a samozřejmě také plnohodnotnému marketingu. Pokud chcete prodat nemovitost opravdu rychle a s velkým ziskem, pak je dobré zjistit, jak makléř pracuje.

 

Způsob práce není jediná otázka, kterou byste makléři měli položit. Zajímat by vás měla také provize. Ta by neměla být příliš nízká ani naopak neskutečně vysoká. Nebojte se však zeptat také na jeho dosavadní zkušenosti. Ptejte se opravdu na všechno, co vás zajímá. Kvalitní a solventní realitní makléř nebude mít potíž vám odpovědět.